onsdag 3 december 2014

#Veggiechallenge

Under alla år jag har haft kostrådgivningar har jag alltid betonat vikten av ett stort intag av grönsaker. Nästan oberoende av vad ditt mål är kommer grönsaker hjälpa dig med det. Jag är just nu inne i en period där jag vill toppa formen lite och tighta till kroppen. I augusti nästa år ska jag genomföra Ironman igen och ska då prestera en betydligt bättre tid än sist. Hur mycket bättre återkommer jag om i ett senare inlägg... Men saken är den att all onödig vikt kostar tid och kraft under ett långdistanslopp, därför är vinsten givetvis stor av att hålla mängden kroppsfett på en mer optimal nivå. De bästa manliga långdistansidrottarna i världen har en andel kroppsfett som ligger på någonstans mellan 5 och 10%. För en månad sedan gjorde jag en Bod pod-mätning (kika här om du vill göra en) vilken visade att jag har en andel kroppsfett på ungefär 16%. Det är värden som gör att jag har en kropp som jag trivs ganska bra med och ur ett hälsoperspektiv är det bra värden men ur ett krasst prestationsperspektiv är det en bit ifrån optimalt. Detta innebär att jag ställs inför två problem: (1) inför Ironman ska jag träna ganska mycket och hårt, framför allt sista 7-8 månaderna inför tävlingen. Att då samtidigt gå på en kalorirestriktion för att tighta till kroppen gynnar inte träningen. (2) jag gillar att äta mycket mat och då kan det där med att minska energimängden lätt göra att mängden mat blir mindre än vad jag trivs med. Jag vill dessutom att förändringen ska vara så hälsosam det bara går.



Lösningen är att redan nu under hösten/vintern, när min träning till stor del kan vara lågintensiv och inriktat mer på uthållighet än på maximal prestation samtidigt forma kroppen så att jag någon gång i februari-mars har rätt kroppsform och kan öka energiintaget till ett balansläge och fokusera mer på maximal prestation. Vad gäller matmängden heter lösningen GRÖNSAKER. Grönsaker är fantastiska, varje tugga du tar tillför mer hälsa till din kropp med mängder av antioxidanter, vattenlösliga fribrer, vitaminer och mineraler. De är dessutom mer eller mindre kalorifria vilket gör att man kan äta väldigt mycket utan att energiintaget blir för stort och som "food-junkie" är det perfekt för mig!

Tidigare i höstas var jag i Turkiet med Piggehlin - Barnens resebyrå. På hotellets restaurang fanns förutom en massa goda.varma rätter också en fantastisk salladsbuffé. Jag började varje måltid hela veckan med en stor tallrik fylld med bara rena grönsaker innan jag tog av den övriga maten. Jag kan utan att ta i säga att jag åt mig proppmätt vid varje måltid men eftersom jag började måltiden med grönsaker blev det inte så mycket av annat som det annars hade blivit. Resultatet var att när jag kom hem hade jag minskat 2 kg i vikt, helt utan ansträngning. Är det en uppoffring att äta grönsaker? I min värld är det inte så, första dagarna kan det vara en omställning att äta mycket gröna blad och råa grönsaker men efter ett par dagar kräver smaklökarna det nästan.

Jag har i flera år pratat om de positiva effekterna av Hel mat, alltså mat som är så oprocessad som möjligt. Insatserna är minimala, du behöver egentligen inte ta bort något ur maten, lägg bara till så mycket bra saker att det dåliga får mindre plats. Effekterna kan däremot bli dramatiska - en liten förändring som du upprepar många  gånger kan forma om dig mer än du anar - Eat clean är ett annat sätt att uttrycka det om man vill vara internationell.. Jag utmanar därför er alla till en 30 dagars grönsaksutmaning, just det, över jul och nyår. Börja varje måltid med en stor tallrik grönsaker innan du äter annat. I januari kommer du att tacka dig själv! Lägg gärna upp bilder på era grönsakstallrikar under #Veggiechallenge

Over and out